Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Hoe is het heelal ontstaan , wat was er voor de big bang

  • Paul Soenen

    Hallo,

    Ik ben de trotse eigenaar van een fotowebsite over het zonnestelsel en deep-sky objecten http://www.astronomie.be/paul.soenen

    Tevens heb ik een weblog waar je berichten kan posten :

    http://cosmology.skynetblogs.be

    Ik verwacht je daar te ontmoeten.

    Vriendelijke groeten,

  • juttertjeDH

    Ik heb ook een vraag.

    Voor de big bang, was er toch wel ruimte? ik bedoel het kan toch niet zo zijn dat er geen ruimte was, ik probeer me wel eens voor te stellen dat er niks zou zijn, dus geen sterren planeten, geen moleculen, en geen atomen, het had nl gekunt dat er echt niks was geweest! dus ook geen atomen! dus dan was er alleen een oneindige ruimte waarin echt TOTAAL niks was niets geen enkele atoom.

    Maar dan probeer ik verder te fantaseren, dan probeer ik me ook voor te stellen dat de ruimte er ook niety was, ofwel ; dat er nergens niks was, geen atoom, maar ook geen ruimte, dus compleet niks.

    Als kind dacht ik hier vaak aan, en vaak kreeg ik dan paniekaanvallen, en besefte me dat het heel raar was dat ik besta. Dan rende ik van me ned snel naar beneden met een enorme hoge hartslag en doodsbang. Gek ik ben nu 40 en het heelal blijft me boeien, ik lees nu veel boeken van stephen hawking, en de paniekaanvallen heb ik gelukkig onder controle. Maar een antwoord…

  • Soenen Paul

    Ik heb ook een vraag.

    Eindelijk eens iemand die reageert waarvoor hartelijk dank.

    Ja, voor de big bang moet er iets geweest zijn…Naar mijn bescheiden mening zijn er ook buiten ons huidig waarneembare heelal nog andere plaatsen waar big bangs ontstaan zijn…Oneindig veel zelfs…Volgens mij probeert de natuur alles uit..Alle mogelijke varianten op het thema van ontstaan van een heelal, van leven enz…Er is dus een hogere kracht aan het werk waar wij niks van snappen…De natuur probeert alle mogelijke scenario's uit en wij zijn toevallig één van die verwezenlijkingen…Hopelijk is er na ons leven een leven in een gelukzalig heelal waar we iedereen weer ontmoeten en waar we voor eeuwig gelukkig kunnen zijn…Maar voor dat dat gebeurt moet de natuur (God als je wil) alles uitproberen..om uiteindelijk de gelukzaligheid, het nirvana te bereiken..Godsdienst en moderne wetenschap zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden…Zelf geloof ik niet in één van de bestaande religies maar wel in een hogere kracht die alles meemaakt…Zelfs het ultieme, gelukkige heelal waar we hopelijk na onze dood naar toe kunnen….Ben blij dat je de paniekaanvallen onder controle hebt…Stephen Hawking is inderdaad interessante materie om te lezen…Maar ook heel moeilijk en heel wiskundig..Ik probeer op het verstaanbare niveau van de mens van alledag te spreken en te schrijven…Nogmaals bedankt voor je reactie en hopelijk tot binnenkort …Heb jij geen MSN ???? Ik zou graag met je praten - je mijn hotmail e-mail adres geven en dan kletsen over het prachtige heelal waarin we leven…Spijtig moest je geen MSN hebben…In het andere, hopelijk wel geval stuur me jou hotmail adres en dan zien we wel verder…

    Vriendelijke groeten,

    Paul Soenen

  • Donald

    Er bestaan zelfs theorieen dat het heelal waarin wij ons bevinden slechts één van de vele miljarden heelals is….

    En dat er in andere heelals bijvoorbeeld heel andere natuurwetten gelden.

    Of paralelle heelals die vlak naast ons bestaan.

  • Entreprisemember

    Bedankt voor uw toffe reactie…

    Inderdaad, het zou niet te verwonderen zijn moesten er oneindig aantal multiversa bestaan naast ons waarneembaar heelal.

    Groeten

  • Math

    Een interessante vraag waarop geen zinig antwoord te geven is. Heb indserdaad ook veel van Hawkin gelezen maar ook hij heeft het antwoord niet. Daarbij, heel wiskundig van aard waar ik te snel in verdwaal omdat ik wiskundig niet voldoende onderlegd ben. De onmmetelijkheid van het heelal zelf en de eindige of oneindige uitdeiing ervan zijn zaken die nog lang niet opgelost zijn en wellicht ook niet opgelost kunen worden. De kennis ontbreekt en tegelijkertijd ook de technische mogelijkheden om eventuele kennis te kunen toetsen en te simuleren. We zijn op aarde slechts een speldeknop in een schier oneindig heelal zoals dat momenteel aant ons geopenbaard wordt. Iemand of iets daarvoor verantwoordelijk te houden of de regie te laten voeren is een krankzinnig idee maar waaruit de verschillende godsdiensten uit zijn ontstaan. Uitgaande van de (waarneembare) massa en uitdijing van het huidige heelal heeft men kunnen berekenen en terugrekenen wat de toestand van het heelal was 1/1000 seconde na het ontstaan ervan tot aan de vorming van de eerste materie clusters. Tijdsspanne ca. 8 tot 12 miljard jaar terug. Tijdsduur is niet zo belangrijk want het is slechts een van de vele theorieen die gebaseerd zijn op wat men kan waarnemen. Zwarte materie is slechts materie die wordt aangewend om te bepalen of het heelal dan wel eindig of oneindig zal uitdijen. Vraag is ook wat vindt men van zwarte gaten? Is een zwart gat wellicht een nieuw te vormen toekomstig heelal naast het bestaande? Men weet slechts dat alle materie in de buurt van een zwart gat wordt opgeslorkt maar waar deze materie weer uit moet komen is een raadsel.

    Met hoeveel dimensies heeft men te maken. Bestaan er parallelle heelals en hoeveel? Bestaat de dimensie tijd wel in deze heelals? Met het huidige heelal heeft men al de handen vol. De vraag is in hoeverre er voor dit heelal andere heelals hebben bestaan en hoe vaak is dat voortgekomen. Voorstelling te geven aan deze redenering is gewoonweg een zevenmijlslaars te veel. De ene vraag werpt telkens weer een andere op.

  • Bert

    Voor de Big Bang bestond er een heelal , zoals wij die kennen.

    Het geheel is toen tot een gigantisch klein punt in elkaar geimplodeerd, waarna het door de enorme energie in dat punt de zaak weer uit elkaar geknald is. Dit gaat eeuwig zo door.

  • Peter

    Er is inderdaad terug te rekenen wat de toestand van het heelal was 1/1000 seconde na het ontstaan ervan. Interesanter is om alle theorien te gebruiken om eens alles vooruit, voor ons dus de toekomst, te berekenen. Ik praat dan niet over miljarden jaren vooruit maar 10-25 jaren. Kwantum toegepast op weersgemiddelden en invloeden laten dan zien dat de para-gemiddelden meer dan evenredig stijgen. Met andere woorden, de zeespiegel stijgt 6-8 meter.

    Voorwaar een reden de dijken meer dan het huidige voorstel te verhogen en te verbreden. Inklinking van de zeebodem over honderden jaren verminderen dit effect grotendeels weer.

  • ¥ Lotje ­­¥

    http://www.xs4all.nl/~wjsn/anw22.htm

  • ¥ Lotje ­­¥

    http://members.lycos.nl/gerriksan/links.html